יום שבת, 8 ביוני 2013

נהריים - אתר של אור ותקווה בארץ חרבה



הנוף מסביב צחיח, אין זו הפתעה, אנחנו בתחילת הקיץ בארץ ישראל. למרות החום והיובשנות לשמאלנו נמצא עמק פורה של עיקול נהר הירדן. מימינו נמצא הירמוך היורד מהחורן ומתנקז אל הירדן בדיוק בנקודה זו. אנחנו על אי בדיוק בין הירדן לירמוך. מימינו כמו מאתגרת אותנו לנדוד אל נבכי הזכרון הלאומי עומדת תחנת הכוח של נהריים. 

הסיפור של תחנת הכוח בנהריים, של הזקן רוטנברג, היא אתוס לאומי כמעט כמו מצדה, רצח רבין או סיפור תל חי. כמעט אף אחד לא מכיר את הסיפור. תחנת הכוח היא סמל ונקודת ציון בבניית הארץ, אבן פינה בהתיישבות היהודית בארץ ישראל בכלל הנבנית ובעבר הירדן בפרט.
פנחס רוטנברג, שמכונה הזקן, התכוון לבנות ארבע תחנות כוח בארץ ישראל של המנדט הבריטי. נקודת ההתחלה למפעלו של רוטנברג היה מאמר של מהנדס צעיר, נחום וילבושביץ שמו, שעלה לארץ ובידיו הסכם על ייסודה של חברה ושמה "פיתוח תעשיות בארץ-ישראל". השנה היתה שנת 1903. בארץ שלטו התורכים, ו"וילבוש", שהיה בקי בשיטות ניצול מקורות המים במולדתו רוסיה, ערך סקר דומה על מקורות המים בארץ. הוא פירסם אותו בעיתון היהודי "החיים היהודיים" שיצא לאור ברוסיה תחת הכותרת " כוחות המים של ארץ ישראל".

אלו היו שנים מתוחות, של יריבות בין פלגים, בין עמים, ובין החלוצים והשלטון הבריטי הקשה. תוכניתו המקורית של רוטנברג הייתה הקמת 13 תחנות כוח הידרואלקטריות בארץ ישראל. לאחר הרבה מאמצים והרבה "שכנועים" קיבל רוטנברג זיכיון לשימוש במי הירדן במשך כ-70 שנה וניצול של המים לטובת הפקת חשמל.

עבודות הבנייה של המפעל בנהריים החלו באוגוסט 1927. באמצעות מסילת רכבת העמק הקרובה, שהוספו לה שלוחות שהגיעו לאתר התחנה, הועברו הכלים הכבדים דרושים לביצוע עבודות החפירה והבניין.. במקום הוקמה גם תחנת רכבת להסעת העובדים (כיום אפשר לבקר בה). בנוסף למבנה תחנת הכוח תוכננה והוקמה מערכת של מאגרים, סכרים ותעלות.

ב-13 בפברואר 1931, זמן קצר לפני שעמדו להפעיל את התחנה, התרחש שיטפון גדול. ספיקת המים בשיטפון הוערכה ב-1200 ממ"ק - כמות כפולה מהמתוכנן. הדופן הדרומית של תעלת המים הראשית נפרצה ונגרם לאתר נזק רב, כולל הרס אתר המיתוג שמוקם בין התעלה לבין הירדן. הפועלים, שהיו חלוצים בנפשם, היו מוכנים לתקן את הנזק ללא תשלום משכורות, תמורת מזון בלבד אך רוטנברג הצליח לגייס מימון להשלמת תחנת הכח (איפה רוח כזו היום?).
בתחנה בנהריים הותקנו שלוש טורבינות והוכן מקום לטורבינה רביעית שלא הותקנה. הספק התחנה היה כ-18 מגה ואט חשמל. ניסיונות ההרצה והפקת החשמל בתחנת הכוח בנהריים החלו בחורף שנת 1932. ב-9 ביולי 1932 נחנך האתר באופן רשמי, בהשתתפות הנציב העליון של ארץ ישראל סר ארתור ווקופ, נציב בריטניה בעבר הירדן קולונל קוקס, האמיר עבדאללה, שהשטח היה תחת אחריותו, ופנחס רוטנברג. סמוך למפעל בנהריים הוקם בעבר הירדן המזרחי יישוב לשיכון עובדי המפעל ומשפחותיהם - תל אור. השם ניתן בהיותו קרוב וקשור לתחנת הכוח.
שנה אחר כך עלתה לשלטון בגרמניה המפלגה הנאצית. באותן שנים יכלו יהודים לצאת מגרמניה ורכושם איתם. שנת 1935 היתה שיאה של העלייה החמישית, וליישוב היהודי בארץ נוספו למעלה מ-60 אלף איש. חלקם הביא עימם אמצעים וידע, שאיפשרו הקמת תעשייה וחרושת. אלה היו זקוקים לחשמל, והמפעל של רוטנברג היה יכול לספקו. בשנים אלה הוקמו עוד תחנות-כוח בחיפה ובתל-אביב, ואילו נהריים סיפקה בסך הכל חמישית מכלל אספקת החשמל בארץ. למרות זאת, ייחודה היה במיקום, בגבולה המזרחי של הארץ, ובניצול משאבים מקומיים, ללא צורך באספקת דלק במכליות.

נפילת נהריים במלחמת השחרור היא אחת הפרשיות המוזרות שהתרחשו במלחמה זו. חיילי הלגיון תקפו את קיבוץ גשר, שהדרך אליו עברה לצד תחנת-הכוח בנהריים. אנשי נהריים לא יכלו לעזור הרבה לחבריהם, ושימשו רק צומת להעברת ידיעות אל שאר חלקי הארץ. אברהם דסקל, מנהל התחנה, התקשר בטלפון למלך עבדאללה ודרש ממנו להפסיק את ההתקפה (בעקבות ההבנות שהגיעה המשלחת של גולדה מאיר עם עבדאללה). הושגה הפסקת אש, ובמסגרתה נדרשו אנשי גשר לפנות את תחנת המשטרה שעל גדות הירדן. אברהם דסקל התנדב למשימת התיאום ויצא במכוניתו, כשעליה דגל לבן, למסור את הידיעות. בעת שחיכו להגעת החבר שנשלח לתל-אביב לצורך התייעצות, הוברחו הנשים והילדים מגשר, ובשעות החשכה החלו להגיע כוחות תגבורת של אנשי ההגנה. פגישה נוספת של גולדה מאיר עם המלך עבדאללה נערכה ברבת-עמון. גולדה, שעברה דרך נהריים, התחפשה לערביה רעולת פנים, וכך הגיעה אל בית הארמון. עבדאללה התנצל ואמר שאין הוא יכול לעמוד בהבטחתו. לעומת זאת הוסכם על הפעלתה של תחנת-הכוח, בתנאי שלא יישארו בה אנשים שאינם נושאים תעודות-זהות של עבר הירדן ואינם חיוניים להפעלת התחנה.

כל נושאי הנשק נתבקשו למסור את נשקם, והפיקוח על המקום היה בידי השלטון הצבאי הערבי. אפשרות אחרת היתה לדומם את המכונות ולעזוב את המפעל. האחראי על השמירה במקום, יוסף בלובשטיין, התנגד בכל כוחו לכניעה. הוא חשש שאם ינטשו את התחנה, היא תיכבש בידי הירדנים. תשובת מפקדת ההגנה היתה, שאספקת החשמל חשובה יותר, ובלובשטיין נאלץ לעזוב בדרך חשאית עם לוחמי ההגנה, שנשאו עליהם את כל הנשק והתחמושת שיכלו לשאת, כדי למסור לידי הירדנים כמה שפחות. מחסני התחנה והצרכניה נבזזו בידי ירדנים ועירקים שהגיעו למקום, בסיוע כפריים מן הסביבה. כל עובדי נהריים, כשלושיםבמספר, ובתוכם שתי נשים, הובלו לכלא ירדני ושהו בשבי במשך תשעה חודשים. מעטים מהם זכו לבקר בנהריים לאחר חתימת הסכמי השלום עם ירדן.



היום ניתן לבקר באי השלום (האי שעליו ממוקמת תחנת נהריים), הנמצא בשליטה של ממלכת ירדן. התיאום נעשה דרך קיבוץ אשדות יעקב. זאת אולי הדרך היחידה להגיע לירדן ללא דרכון. תחילת הסיור בכביש צר החותך את תעלת האפס, אותה תעלה ענקית שמטרתה להשוות ולווסת את מי הנהרות המגיעים אל המתקן במקרים של גאות. לאורך הדרך אפשר לראות את הירמוך זורם לאיתו עד שהוא מתחבר אל הירדן. הכביש מוביל אותנו אל ראש הגבעה שבה נמצאת תחנת משמר ירדנית, אותה תחנה שממנה ירה חייל ירדני בקבוצה של תלמידות ישראליות ששהו במקום לביקור בשנת 1997. כיום התחנה נטושה. מראש הגבעה מתפרש נוף ארץ ישראלי יפייפה, של אזורים נטועים וצמחייה ענפה. הכביש מתעקל בעדינות סביב שיפולי הגבעה ומגיע לתחנת הרכבת של עובדי נהריים. עד היום ניתן לראות ציורי וכיתובי קיר שרשמו המחכים בתחנה, כזכר דומם לתקופה שהייתה ואינה.

יום שבת, 13 באוקטובר 2012

תורכים מעופפים...ונופלים.

נעים מאוד, שמי סמי. הטייסים התורכים? הא כן, אני זוכר את הסיפור הזה. סיפור על תקופה רחוקה, כשבמרחב היו אנשים אחרים.
את מבינה, ילדונת, כשנולדתי, היו אבי ואימי ממקימי קיבוץ מעגן. הם היו מדור היסוד של הקיבוץ, שנמצא בדרומו של האגם הגדול שכינויו היה "ים כנרת" או "בּוּחיירת טֵבּרִיא" בפי שכנינו הערבים. אהבתי את האגם ואהבתי לשבת ולנדוד על חופיו ללא מטרה. רבות הייתי נודד את חופיו המזרחיים בחיפושים אחרי הרפתקאות ומעשיות שונות ומשונות. סבי, שהיה גר עימנו בקיבוץ והיה כבר בא בימים, היה מספר לי סיפורים יפים על ההתיישבות באזור האגם הגדול ואילו אני הייתי יוצא בשעות ערביים נעימות לתור ולחפש את עקבותיהם.

מיקום האנדרטה

יום אחד, בקיץ חם ולח של שנת 1959, כשלא היה מי יודע מה לעשות בקיבוץ, וכשהחלטתי שמטלות הקיבוץ, כמו עזרה בחדר האוכל לגברת פניה או ברפת של רחמנוביץ' אינה מתאימה להלך רוחי, יצאתי דרך פרצה בגדר ועברתי את הכביש היפה שמספרו 92 ושנחנך רק כ-9 שנים אחורנית, כשהייתי בן שנה. עברתי את הכביש בזהירות רבה, נזכר תמיד במה שאמי הייתה אומרת לי, והמשכתי מזרחה וצפונה אל עבר איזור שלא כלכך הכרתי, כי היה מרוחק מעט משער הקיבוץ.
הצפנתי בערך כשעה ופתאום רואה אני דרך עפר המובילה מזרחה, אל איזור פראי שאינו היה מיושב כלכך. תמיד נזהרתי להסתכל ימינה ושמאלה, כי לסטים ושודדים לפעמים היו מסתובבים באיזור, למרות שמאז שהקיבוץ קיים, צה"ל קיים פטרולים קבועים. דרך העפר הייתה כמעט בלתי ניתנת להבחנה, כלכך מטושטשת מחוסר שימוש. ובכן, התחלתי לצעוד בה ואחרי כעשרת הדקות הגעתי למתחם מוזר עם אנדרטה מוזרה עוד יותר, שהייתה נטושה ורעועה מחוסר יחס. על קיר המצבה נרשמו בשפה שלא הכרתי מילים מוזרות.

חזרתי לביתי מלא פליאה וישר הלכתי אל מועדון החברים. שם מצאתי את סבא שמואל. שאלתי אותו לגבי האנדרטה המוזרה, האם הוא יודע עליה פרט או שניים. סבא הושיב אותי לידו וסיפר לי את הסיפור המוזר הבא.

לפני כ-50 שנה, עוד לפני שהורי נולדו ולפני שעלתה במחשבותינו העלייה לארץ ישראל היו כאן התורכים. הם שלטו במרחב הזה כארבע מאות וניהלו אימפריה אדירת מימדים שחלשה על שטחים נרחבים ממצרים, סוריה, ותורכיה. הם היו בעלי הבית, אימפריה חזקה, גדולה ועתיקה. אך, איתרע מזלם, והם לא היו הכי משוכללים. צבאם היה נחשל ועתיק ולא היה להם חיל ים או חיל תעופה. התורכים הרגישו נחותים...ובצדק... מול הכוחות האנגלוזים והפרנצוזים שרחרחו באזור וחשבו לספח אליהם נתחים שמנים ודשנים מן הסולטנות.

ולכן, הסולטאן החליט כי הוא רוצה חיל אוויר. כן, כמו כל המעצמות, גם הוא מעוניין באווירונים שיוכלו להגן על שמי האימפריה. את מבינה, פחות מעשור לאחר הטיסה הראשונה של האחים רייט, ב-1903, הקימה האימפריה העותמאנית חיל אויר אשר מטוסיו נקנו מהפרנקים ושם גם הוכשרו ראשוני טייסיו. ב-1912 הוקם בית ספר לטיסה סמוך לבירה, שם, נו... ליד איסטנבול... ובו אימנו את הטייסים חדשים. באותם ימים זאת הייתה שיא גאוותם של התורכים.

בשנת 1914 היה חיל האוויר העות'מאני כבר כבן 11 שנה, ולרגל המאורע החליט הסולטאן להשתמש בחיל האוויר על מנת לחזק את שלטונו ברחבי האימפריה ולעורר גל של פטריוטיות ורגשות לאומיים על ידי מטס ראווה מעל ערי האימפריה. הטיסה יצאה מקושטא, נו...איסטנבול לעבר דמשק, ומשם תוכננה להגיע לירושלים ולקהיר. מה גם, שלהוסיף פריסטיז'ה, זו הייתה טיסה במסגרת תחרות בין המעצמות הגדולות (הפרנקים, התורכים והאנגלים) על מנת להרשים בהישגי הטייסים של כל אחד מהם. הסולטאן רצה ששלו תהיה הטיסה הראשונה שתגיע לירושלים. את מבינה? כאילו שלתורכים הללו נגמרו כל הבעיות.  בכל מקרה, במטוס התורכי טסו סרן פתחי ביי וסג"ם צאדק ביי, ושם המטוס היה "העזרה הלאומית".

תצלום אוויר של מיקום האנדרטה
אבל מה את חושבת? שני הטייסים, מהבכירים והמכובדים בחיל האוויר של האימפריה העות'מאנית, לא הכירו את משטר הרוחות באזור הכנרת. ואיך ידעו? הם לא טרחו לעשות סקרי מזג אוויר או לשאול אף אחד מתושבי האזור. ואנחנו? מה אכפת לנו? אנחנו מעדיפים לא לפגוש תורכים, אם ידינו בדבר, ולהעביר את ימינו שנחת מול האגם. אבל אני סוטה...

אז שני הקצינים המכובדים, התורכים המהוללים הללו, כאשר הגיעו למצוק, הרוח המזרחית (שרקיה) טלטלה את המטוס וריסקה אותו לקרקע באזור סמח' (צמח של היום) והוא עלה באש. מושל טבריה ואנשיו חצו את הכנרת בסירה שלקח מאיזה פלאח מסכן ומצא את שרידי המטוס וגופות הטייסים, ואלה הועברו ברכבת מיוחדת מתחנת הרכבת סמח'. משם הועברו החללים להלוויה ממלכתית ליפו ומשם הובאו לקבורה לדמשק סמוך לקבר צלאח א דין.
לפי אחד התיאורים:

"המון גדול נאסף... אל שער יפו..לקבל שם את האוירון בבואו.. הרבה מפקידי הממשלה וגדוליה, בתהלוכה נהדרה עם דגלים ירוקים בידיהם...בשורה רעה הגיעה...כי האוירון התורכי הצבאי, שאחז דרכו לבוא לעירנו נשרף על נוסעיו, בהיותו בתחנת סומך (צמח) אשר בגליל".

ואילו באותו זמן נכתב על המאורע המיוחד בעיתון "החרות":

"ברגע שהאווירון נפל השליכו את עצמם הימה הרבה מלומדי-שחיה. אחרי רגעים אחדים הם הגיעו למקום האסון. ויצליחו להוציא את המעופפים בלי רוח חיים. ויביאום תיכף לבית החולים העברי. ושמה הגישו להם עזרה מדיצינית מיידית. נשמתו של ראש המעופפים נורי ביי יצאה אחרי שעה וחצי, מצבו של המעופף השני אינו כל כך מסוכן."

ומה עשו השלטונות את חושבת? ובכן, מה שעושים היום בכל הר רענן בארץ. לאחר ההלוויה הממלכתית הורה שר הצבא העות'מאני אנוור פאשה על הקמת אנדרטה לזכר הטייסים במקום ההתרסקות. על האנדרטה מופיעה כתובת בטורקית באותיות ערביות:

אנדרטת הטייסים התורכים
"פאתיחה (פרק א' בקוראן) לנשמותיהם של החללים יזבאשי (סרן) פתחי ביי ומולאזם אוול (סג"מ) צאדיק ביי אשר נפלו בנקודה זו בגלל חילופי הרוח שקרתה כשטסו מאיסטנבול למצרים למטרה עליונה של הצבא העות'מאני"

וזאת נערתי הצעירה, האנדרטה שאותה גיליתי.

[הערת המחבר: האנדרטה ממוקמת גם היום כ-800 מטר מזרחה מכביש 92, כ-6-5 קילומטר מקיבוץ מעגן, בערך מול קיבוץ האון כיום ופתוחה לציבור]

יום ראשון, 20 במאי 2012

הקשר הצלבני - בצלי


שלום לכולם!

ניתן לסכם את החוויה הצרפתית העיקרית בארץ ישראל (מלבד נהירה צרפתית לחופי ארץ הקודש בחודשי הקיץ) לתקופה קצרה של כ-250 שנה בין השנים 1099 ועד 1241. למסעי הצלב הייתה השפעה עצומה על תחומי מחייה רבים בארץ ישראל – אם זה אדריכלות, תרבות, ארכיאולוגיה, שפה, היסטוריה, פוליטיקה ומסחר.

המסחר, שכמעט ולא היה קיים בתקופה המוסלמית התפתח במהרה כשבאירופה הבינו את ההזדמנויות הטמונות בהבאת סחורות יקרות מפז מן המזרח הישר אל פתח דלתם של נסיכים, רוזנים וגבירות אירופאיות נאות מראה. דרכים שלא ראו תנועה מימי הרומאים שקקו פתאום חיים ושאון עגלות הרוכלים מילא כל חצר מרכזית בכל עיר, כפר ויישוב צלבני.

המדינות הקטנות, שלא יכלו להרשות לעצמם צבאות גדולים החלו בהקמת תחנות מסחר לאורך חופי הים התיכון. כך, ציים שלמים של ספינות ונציאניות, גנואניות ואחרות החלו לעגון בהמוניהן בערי החוף של ממלכות הצלבנים – עכו, יפו, אנטיוכי ועוד. 

המסחר במדינות הצלבנים פרח והספינות שהגיעו כשבטנן ריקה, חזרו למחוזותיהן מלאות בכל טוב – תבלינים, שנהב, ג'ייד, יהלומים, תפוזים, תפוחים ו-בצלצלים.

הבצלצלים, או בשמם הלטיני Allium ascalonicum היו סמל למאבק פוליטי וצבאי רב שנים על שליטה בעיר אשקלון. אשקלון, שהייתה עוד מימי קדם עיר נמל חשובה מאוד, היוותה את אחד ממוקדי הסכסוך העקובים מדם בתולדות הממלכות הצלבניות.

בשנת 1099, עם הגעת בצלבנים, במסגרת מסעי הצלב, לארץ, הייתה אשקלון מבצר חשוב לפאטמים, ולמרות שבקרב אשקלון שנערך בסמוך לה ניצחו הצלבנים, לא נפלה אשקלון בידיהם.

 בשנת 1150 בוצרה העיר על ידי שליטה הפאטמי בחמישים ושלושה מגדלים והייתה העיר האחרונה שעמדה בפני הצלבנים. שלוש שנים לאחר מכן נפלה העיר בידי הצלבנים ומלכם בלדווין השלישי מלך ירושלים, וזאת לאחר מצור שהוטל עליה במשך חודש. העיר שעברה לשליטת הצלבנים נכללה ברוזנות יפו ואשקלון, והייתה לחשובות שבערים הפאודליות שבה. בשנת 1187  הובסו הצלבנים בקרב קרני חיטין על ידי מוסלמים בהנהגת צלאח א-דין, וממלכת ירושלים נפלה. הצלבנים גורשו מהעיר אשקלון על ידי המוסלמים בהנהגת א-דין, ואלה האחרונים הרסו את העיר, העלו אותה באש וסתמו את נמלה.

העיר זכתה לתחייה בשנת 1192 כאשר הצלבנים חזרו אליה בראשות מנהיגם ריצ'רד לב הארי. הם שיקמו את העיר וביצרו אותה בחפיר, חומה, מגדל ושערים. חומת העיר הוקמה על גבי סוללה בגובה 10 מ' ואורכה הוא כ-3.4 ק"מ, מהם כ-1.2 ק"מ לאורך חוף הים. לשם חיזוק החומה שולבו בה עמודים רומיים. בחומה היו כחמישים וארבעה מגדלים, ובפינתה הדרומית-מזרחית הייתה מצודה. הכניסה לעיר הייתה באמצעות ארבעה שערים.

הבצלצלים, שמקורם מאשקלון ושגדלו בסביבתה עוד מימי היוונים, היום נחשבים למרכיב חשוב ביותר במטבח הצרפתי. הצרפתים מכנים אותם Shallot, שזה שיבוש צרפתי לשם “Ash[k]ellon”. נחמד לחשוב שאולי הסיבה שהבצל כלכך חשוב לצרפתים, מלבד הטעם העדין שלו, היא קיומו של זיכרון היסטורי עממי-צרפתי לקרבות אשקלון.